Silkeveien?
-
Hei!
Lurer på hvor grensene går for bruk av Silkeveien-seksjonen?
Jeg ser det er ment for kjøp og salg av fysiske varer, men kunne forumet også fungere som et slags P2P-knutepunkt mellom brukere?
F.eks. der man trygt kan bytte BTC mot fiat eller varer direkte, uten tredjepart?Ikke snakk om noen “grå sone”-virksomhet, men mer som et tillitbasert vekslehjørne for erfarne brukere.
Slik man har sett fungere godt i mindre communities før.
Det kunne jo være en fin måte å holde ting lokalt og ærlig på, og samtidig styrke fellesskapet.Er dette noe som vurderes, eller ønsker dere å holde “veksling” helt utenfor forumet?
-
Litt synsing fra meg, ikke noe fasit, bestemmende eller autorativt.
Veksling er kjøp og salg det og. En part kjøper A og selger B, andre parten kjøper B og selger A. Hva A og B er spiller ikke så mye rolle, og ikke hvordan transaksjonen foregår heller, om det er digital eller fysisk. Gitt at det er samtykkende parter innenfor lovlige rammer tenker jeg det meste er greit. De som driver med lyssky aktivitet gjør antakeligvis det andre steder.
Vi må nok belage oss på å takle noen problemer ettersom de oppstår. Blir det mye veksling kan vi lage en underkategori f. eks. Om det oppstår handel som anses som uønsket så må man vurdere hva riktig tiltak eventuelt er?
Spent på hva resten tenker.
-
@nacho Jeg tenker mye det samme som Nacho her. Det kan være lurt å ha i bakhodet at vi ennå ikke har etablerte regler, slik at dersom det skulle vise seg at veksling genererer dårlige erfaringer eller at forumet kan ende med å stå ansvarlig, så vil det nok komme et regelverk. Dersom man setter i gang med slik virksomhet foreligger det altså ikke noen forhåndsgaranti for at den ikke på et tidspunkt må reguleres. I så fall kan man kanskje flytte vekslingen til et annet medium og bruke forumet til å informere om det andre mediumet? Når det er sagt tror jeg de fleste i Bitcoinspacet er ganske positivt innstilt til p2p løsninger på det meste, undertegnende inkludert.
Hadde vært interessant å høre hva @sturle tenker her som selv har gått sine juridiske runder med vekslingsvirksomhet, eller evt @Torbjørn eller noen fra bare bitcoin.
-
@Nikomoto sa i Silkeveien?:
Hadde vært interessant å høre hva @sturle tenker her som selv har gått sine juridiske runder med vekslingsvirksomhet, eller evt @Torbjørn eller noen fra bare bitcoin.
Litt som privatkopiering vs piratkopiering. Kopiering av materiale verna av opphavsrett, som bøker, musikk og film, er lov mellom familie og vener. Skal du tilby det som ei offentleg teneste må du ha lov av opphavsrettsinnehavar.
Veksling mellom slekt og vener er lov, men du kan ikkje tilby det som ei offentleg teneste utan løyve frå Finanstilsynet.
Å selje ting mot betaling i bitcoin er lov. Om du til dømes kjøper ein bruktbil for NOK og sel for BTC, er det ein lovleg men tungvint måte å veksle frå NOK til BTC på utan å gå via vener. Berre ver OBS på at det er næring dersom du gjer det ofte nok utan å bruke bilen i mellomtida. Sel du derimot ein vanleg gråstein for 1 BTC, og deretter kjøper steinen attende frå same person for NOK tilsvarande verdien av 1 BTC, vil det nok reknast som forsøk på å omgå regelverket…
-
@sturle Høres ut som at direkte veksling blir vanskelig å ha på forumet da kanskje. Håper jeg tar feil her. For øvrig kan jeg anbefale de som ønsker p2p-veksling å bruke Sturle og Bitmynt som substitutt. Sturle vekslet basically Bitcoin p2p de første mange årene (og kanskje fremdeles?) ved at han stort sett solgte Bitcoin han selv hadde minet.
-
@Nikomoto sa i Silkeveien?:
@sturle Høres ut som at direkte veksling blir vanskelig å ha på forumet da kanskje. Håper jeg tar feil her. For øvrig kan jeg anbefale de som ønsker p2p-veksling å bruke Sturle og Bitmynt som substitutt. Sturle vekslet basically Bitcoin p2p de første mange årene (og kanskje fremdeles?) ved at han stort sett solgte Bitcoin han selv hadde minet.
Nå mente jeg ikke at bitcoinsnakk skulle tilby en escrow/vekslingstjeneste, men at det blir satt rammer for hva som blir godtatt i forumet.
Forumet ville da ikke opptre som en "vekslingsbod", men en "Dubliners", hvor to kompiser veksler t.ex. 10$ mot 100 kroner, eller 10$ mot 10£ eller whatevver..Forøvrig ikke enig i hvordan Krypto blir skattlagt, da det ikke er annet enn digital valuta, og burde blitt skattlagt lik enhver annen Forex.
Men, det er en annen sak