Bitcoinsnakk Forum
    • Kategorier
    • Siste
    • Emneord
    • Populære
    • Verden
    • Brukere
    • Grupper
    • Registrer
    • Logg inn

Bankboks? Sikker offsite backup

Planlagt Festet Låst Flyttet Teknisk hjelp og diskusjon
    16 Innlegg 7 Innlegg 128 Visninger
    Laster flere innlegg
    • Eldste til nyeste
    • Nyeste til eldste
    • Flest anbefalinger
    Svar
    • Svar som innlegg
    Logg inn for å besvare
    Denne innlegget har blitt slettet.
    • S Frakoblet
      script38 @nacho
      Sist endret av script38

@nacho Lurer litt på hvor mange andre som ønsker et sted å putte fysiske backups.
      Kan begynne med en hardware lommebok, så kan du like gjerne putte kopi bilder du aldri vil miste.

Om jeg ikke finner noe får jeg begynne å se om det er et marked for det, og starte en tjeneste selv 😆

1 svar Siste svar Svar Siter 2
      • haakonH Frakoblet
        haakon
        Sist endret av haakon

Det at bankene veldig brått har avviklet dette tilbudet synes jeg er så synd – det er en reell svekkelse av samfunnets evne til å verne sine private verdier. De fleste av oss har fysiske objekter med høy verdi, om enn bare praktisk eller sentimental verdi. Det er mange ting man kunne ha oppbevart i bankboks:

• Originaldokumenter som vitnemål, kontrakter osv
        • Arvegods i form av smykker og lignende
        • Verdiobjekter som gull- og sølvmynter
        • Backup på fysiske lagringsenheter
        • Og, selvsagt, backup av bitcoinnøkler

Av og til går jeg ned i kjelleren i det flotte gamle bygget til Bergen Bank. Der er det en kjedelig klesforretning nå, men frem til 2012 var det bankhvelv med nordeuropas største bankboksanlegg – hele 8300 bokser. Noe av det er bevart – den absolutt massive ståldøren som ble importert fra Tyskland (den skulle til Russland, men så ble tsaren drept og planene endret), og en liten mengde bankbokser til minne om lokalets historie. Lokalet oser av sikkerhet – her kom man seg ikke inn uten grundig legitimering, og hva man hadde i boksen sin kunne ingen vite utenom en selv.

Frem til 2010-tallet hadde vi bankbokstilbud i mange banker, der man trygt kunne lagre verdier utenfor sitt eget hjem. Trygt mot innbruddstyver, brann og naturskade. Så dukket historien opp om at etterspørselen hadde forsvunnet. Bankbokser ble brått fremstilt som noe litt rart og gammeldags. Nå for tiden foretrekker folk å oppbevare verdiene sine i pengeskap hjemme hos seg selv, var fortellingen.

Jeg tror noe av den egentlige grunnen til den raske avviklingen var den pågående nedbrytningen av tillitssamfunnet. Det er på det rene at bankboksene ble brukt til skatteunndragelse. Her skriver Bergens Tidende:

Han minnes at trafikken tildels var sesongpreget. - Før 17. mai og julaften kom fruene fra Kalfaret og hentet ut sølvtøyet og de fineste smykkene sine. Og før nyttår kom mennene og hentet ut kontantene i etasjen over, for å plassere dem i boksen noen få dager rundt årsskiftet, minnes Bertheussen. Før all pengeflytting ble registrert elektronisk, og skatteetaten fikk tilgang til alle bevegelser, kunne man trylle bort formuen i en bankboks rundt årsskiftet, når saldoen skulle registreres. Dette var en offentlig hemmelighet alle kjente til. Rikingene så det trolig som et gjemmespill, mens myndighetene bare overså skatteunndragelsen.

— Var det ingen som reagerte på den spesielle bankboks-trafikken rundt årsskiftet?

— Nei, nei, nei. Diskresjon var det som gjaldt her nede, bedyrer Bertehussen.

For å stramme inn skatteinnkrevningen, har vi gjort samfunnet mer sårbart på andre måter: farligere oppbevaring av verdier, og innskrenket privatliv. De fleste synes nok at dette er helt i orden, men noen av oss sitter og leser Jameson Lopps liste over brutale overgrepsran i hjemmene til bitcoinere og lurer på om pendelen kanskje har svingt litt for langt.

Det andre som har skjedd i tiårene som ledet opp til avviklingen av bankbokser, er at verdiene våre nå i mye større grad er basert på motpartsrisiko. Folk pleide rett og slett å ha flere fysiske verdiobjekter før i tiden. I dag er aksjer bare et tall på skjermen, men før i tiden hadde vi aksjebrev – fysiske papirer som var aksjen. Hadde du det papiret i hånden, var du aksjonær. Gjeldsbrev som statsobligasjoner var likedan – man fikk avkastning hvis man kunne vise frem papiret. Overgangen til motparter skapte en reell nedgang i etterspørselen etter bankbokser – men også et mer sårbart samfunn der verdier mye lettere kan inndras og overvåkes.

Bitcoin har bidratt til å skape en liten oppblomstring av den "gammeldagse" tankegangen om ikke å ha motpartsrisiko. Men nå sitter vi her, da, uten bankbokser, og leser Lopp.

Jeg er spent på svaret fra Sparebanken Øst, men ikke optimistisk. Jeg har ikke funnet noe som helst tilbud i Norge. I enkelte utland finnes det private bankboksanlegg, som opererer utenfor banksystemet, og spesialiserer seg på akkurat det vi kaller bankbokser (som på engelsk har det mer bankuavhengige navnet "safe deposit box"). De har ofte et helt annet sikkerhetsnivå enn det bankene våre hadde, av og til døgnåpent osv. Denne oversikten er fin: https://nomadcapitalist.com/finance/offshore/list-offshore-private-vaults/

Men ja, da må man forholdsvis langt utenfor Norge, og tilgang blir både tidkrevende og kostbart pga. reise. Det blir også sårbart for reiserestriksjoner, f.eks. slike vi så under korona. Det er nok de færreste som vil vurdere å dra til Singapore eller Sveits for å få dette tilbudet.

Det finnes private hvelv så nært som i Sverige, men disse krever svensk statsborgerskap.

Selv har jeg spurt meg selv om det ville vært marked for dette i Norge. Kanskje bare ett anlegg med noen hundre bokser? Problemet er jo den betydelige etableringskostnaden, satt opp mot at en slik boks ikke kan koste allverden. Det kan også hende det finnes juridiske hindringer som ville medført tung KYC og liste over boksenes innhold osv. Jeg tviler på at dette ville vært en lukrativ virksomhet.

NikomotoN nachoN R cliffbjangerC 4 svar Siste svar Svar Siter 3
        • NikomotoN Frakoblet
          Nikomoto @HugByte
          Sist endret av Nikomoto

@HugByte sykt nice tanke å kunne gi en gammel telefon nytt liv som hardware wallet, men har telefoner litt for mange «moving parts» som utgjør sårbarheter? Det at den har innebygd batteri kan f.eks. utgjøre risiko i form av at hvis batteriet blir komplett utladet kan det forårsake at du ikke får skrudd på telefonen. Wifi tilkoblingen kan føre til at telefonen plutselig blir online på et nettverk du har glemt. Ikke sånn super gode eksempler jeg gir her, men det reelle eksemplet har det jo med å manifestere seg når det er for sent å safe seg mot det.

We are all Snicotoshi Nikomoto

nachoN 1 svar Siste svar Svar Siter 0
          • NikomotoN Frakoblet
            Nikomoto @haakon
            Sist endret av Nikomoto

@haakon flott historisk beskrivelse, problematisering og call for action (mellom linjene) der. Hvem kunne vært en norsk aktør som kunne har startet bankboks-tjenester? Måtte definitivt vært noen som innbyr til tillit…

We are all Snicotoshi Nikomoto

1 svar Siste svar Svar Siter 0
            • nachoN Frakoblet
              nacho @haakon
              Sist endret av

@haakon Det finnes fortsatt noen selskaper som tilbyr oppbevaring av gull i Norge i dag da, men tror ofte det er ifm. kjøp av gull av dem. Og er usikker på om det er bokser du selv kan åpne.

Kjøpe et par gullmynter og stampe inn seedphrase som en del av multisig og så få dem til å oppbevare? Om bitcoin skulle gå dunken har man likevel gull, om det faller en meteor med gull ned i havet og stock to flowen på gull kjører prisen lavt så har man fortsatt bitcoin. Hedging på mange nivåer plutselig.

https://karasmussen.com/gull-og-solv-er-en-langsiktig-investering/trygg-og-sikker-lagring-av-investeringsmetaller/

https://microseed.io

1 svar Siste svar Svar Siter 0
              • nachoN Frakoblet
                nacho @Nikomoto
                Sist endret av nacho

@Nikomoto Du kan bruke en telefon som en slags hardware wallet, men må jo fortsatt ha backup av seeden.

Cupecake fra Cakewallet er et eksempel på akkurat dette.

Kan nok også gjøres med en del andre apper, også som del av et multsigoppsett.

Men da er det snakk om å ta en gammel telefon og sette den i permanent flymodus egentlig. Fordelen er at man slipper å doxxe adresse sin, får litt plausible deniability, sparer noen sats og miljøet.

Så for mannen i gata tror jeg det kan være en veldig god tradeoff potensielt jeg.

haakonH 1 svar Siste svar Svar Siter 0
                • R Frakoblet
                  Rabbitoshi @haakon
                  Sist endret av

@haakon
                  Ser ut som jeg skal ha en tur i det gamle bankbygget til Bergen Bank neste gang jeg er i Bergen 👌

1 svar Siste svar Svar Siter 2
                  • haakonH Frakoblet
                    haakon @nacho
                    Sist endret av

Synes denne diskusjonen om wallets på mobiler og stempling av gullmynter er en avsporing. Det har ingenting med bankboks å gjøre. OP spør om "sikker offsite backup" og oppbevaring av "viktige papirer".

S 1 svar Siste svar Svar Siter 4
                    • S Frakoblet
                      script38 @haakon
                      Sist endret av

@haakon
                      Er en avsporing, veldig interessant, men avsporing.
                      Venter ennå på svar fra sparebanken øst.
                      krysser fingrene for at de ennå har et tilbud.

trenger ikke være så tilgjengelig heller egentlig.
                      kan jo ta en tur om alt har brent ned, og jeg trenger å hente noe fra backup.

Så mulig Sverige er et alternativ 🤔

1 svar Siste svar Svar Siter 1
                      • cliffbjangerC Frakoblet
                        cliffbjanger @haakon
                        Sist endret av

@haakon Bra innlegg dette! Har tenkt det samme selv, noen bitcoinere må starte bankboks-selskap. Ser for meg en slags coinkite-approach med trickpins, timelocks, mutisig for adgang (2 av 3 tapsignere) osv.

1 svar Siste svar Svar Siter 4
                        • Første innlegg
                          Nyeste innlegg