BPI -og Norsk politikk
-
Jeg tenkte på at det kunne være fint med en tråd, som fungerte som tenketank for å diskutere konkrete saker som angår norske reguleringer. Kanskje det kan komme opp noen gode tanker som kan bidra i arbeidet til BPI etter hvert?
Forøvrig får jeg nyhetsbrev fra BPI og setter stor pris på den figuren Morten Søberg gjør, og herlig skrivestil! Men jeg vet egentlig ingenting om diskusjonene som foregår internt i BPI.For å begynne, så slo det meg at jeg lurer på hvordan bitcoin burde beskattes..
Åpenbart burde det ikke beskattes, men det virker urealistisk i Norge på mellomlang sikt. Nå beskattes vel bitcoin -realisering på lik linje med aksjer (?) og øvrig shitcoins. Men ikke som penger/valuta, hvis jeg har forstått rett. Oppfatter at det er en gråsone med handel hvor det antagelig egentlig skal skattes både av realiseringen målt i fiat fra kjøper. og moms på salgssummen fra selger. Det er en åpenbar dobbelbeskattning som virker negativt for adopsjon, hvis det stemmer..
Slik jeg ser det bør det være et overordnet mål for BPI og bidra til at bitcoin betalinger blir normalisert i Norge.
Så hvilke reguleringer og avklaringer trenger Norge i møte med bitcoin?
Noen tanker:
-Velge noen få sektor-tema hvor bitcoin kan løse reele problemer.
-mine forslag er:- Energisektor (opplagt viktigst med muligheten for å effektivisere nettet gjennom mining),
- kultursektor (Det er allerede spesielle reguleringer for kulturlivet med momslette, og det er ofte små transaksjoner.. taktisk lurt satsningsområde for lightningadopsjon, og "brekkstang" for reguleringstekniske avklaringer)
Jobbe for å "spesialbehandle" bitcoin i forhold til annen krypto..
-Har inntrykk av at det er veldig mange regulatoriske varianter rundt i verden, så spørsmålet blir vel hva er den riktige strategien for BPI i Norge hvis man veier opp hva som kan være politisk mulig..
-
BTC = Valuta (digital)
NOK = Valuta (analog)Betaler man naboen i cash, utløser det ikke skatt (i praksis).
Hvorfor skal det da utløse skatt eller annet jævelskap om man benytter digital cash? -
@HugByte Med fare for avsporing av de gode spørsmålene dine: er det noen som har en linje til Morten Søberg og kunne oppfordret ham til å ta turen innom forumet og denne tråden. Må være en god anledning til for Morten til å interagere med Bitcoin-grassroten uten at interaksjonen er algoritmestyrt. Jeg har bare den gamle sparebank-eposten hans, men regner med at den er deaktivert. @haakon eller @litolito har kanskje direktelinje?