Bitcoinsnakk Forum
    • Kategorier
    • Siste
    • Emneord
    • Populære
    • Verden
    • Brukere
    • Grupper
    • Registrer
    • Logg inn

Cold Wallet og Node ?

Planlagt Festet Låst Flyttet Teknisk hjelp og diskusjon
    5 Innlegg 4 Innlegg 26 Visninger
    Laster flere innlegg
    • Eldste til nyeste
    • Nyeste til eldste
    • Flest anbefalinger
    Svar
    • Svar som innlegg
    Logg inn for å besvare
    Denne innlegget har blitt slettet.
    • K Frakoblet
      Kubba123
      Sist endret av

Hei folkens, Kubba her 👋

Jeg har to spørsmål jeg håper noen her kan dele erfaringer rundt:

🔐 1. Sikkerhet

Ser mange anbefaler cold wallets (hardware wallets) for å sikre seg.
      Men hvor går egentlig grensa?
      Når bør man flytte Bitcoin fra en hot wallet til en cold wallet?
      Er dette noe de fleste gjør uansett beløp – eller først når verdien blir betydelig?

Og hvordan oppbevarer dere seed phrase på en trygg måte?
      Noen bruker metallplater, andre skriver ned på papir – hva funker best i praksis?

Til slutt: hardware wallet-anbefalinger?
      Jeg har sett litt på Ledger, men er åpen for forslag og erfaringer.

⚙️ 2. Node

Jeg skjønner konseptet: flere noder = et tryggere og mer desentralisert nettverk.
      Men hva får jeg igjen for å kjøre en node?
      Er det mest for fellesskapet, eller finnes det reelle fordeler for den som driver den også?
      Og fungerer en node som en wallet, eller er det helt separat?

Setter pris på alle svar! Prøver å lære mest mulig og ønsker å være godt rigget for fremtiden.

– Kubba out 💥

nachoN G 2 svar Siste svar Svar Siter 1
      • nachoN Frakoblet
        nacho @Kubba123
        Sist endret av nacho

@Kubba123

Fra hot til cold kommer veldig an på hva du synes er mye penger, men begynner det å gnage litt i topplokket er det en god indikator, går det utover søvn så er det i hvert fall på tide å flytte. Er jo noen som sammenligner hot wallet med fysisk lommebok, og da kan man stille seg spørsmålet hvor mye ville du gått rundt med i sedler før du satt det inn i banken?

Oppbevaring av seedphrase er jo er kapittel i seg selv, folk har funnet på mange rare løsninger. Det handler litt om hva man vil beskytte seg mot og omstendighetene dine. Ofte lurt å ikke overkomplisere det for mye.

Anbefalinger på hardwarewallet kommer litt an på dine tekniske ferdigheter, hva du ønsker å oppnå, hvor mye som skal sikres (ikke fortell noen det), hvor paranoid er du og mer.

Bitkey er en type wallet som visstnok skal være ganske fin for nybegynnere, uten at jeg har prøvd den selv. Frem til man har mer erfaring tror jeg det kan være en grei tradeoff å leve med de ulempene den har.

Ellers så holder f. eks Coldcard Q og Passport Core en høy stjerne hos en del bitcoinere.

Ledger har hatt noen kontroverser de senere årene som du kan google deg frem til, det er nok en del bitcoinere som steiler litt når de hører om Ledger om dagen.

1. Node

Det er mulighet for å lage wallet med bitcoin core og knots, ikke sikker på om det gjelder absolutt alle de andre node-implementasjonene men regner med det.

Du slipper å spørre noen andre om dine coins er der. Altså er det bedre privacy, og du kan verifisere selv at de er der, du trenger ikke stole på noen andre sin node.

Og så er det bra for nettverket, samvittigheten og sjelen.

Hvis du ikke har noe å kjøre noden på så er umbrel og start9 fine produkter som gjør det enkelt for folk å komme i gang.

Btcsessions burde du ta en titt på, han har videoer hvor han tar for seg alle disse tingene.

cliffbjangerC 1 svar Siste svar Svar Siter 0
        • cliffbjangerC Frakoblet
          cliffbjanger @nacho
          Sist endret av

@nacho Ledger har kanskje dårlig rykte i bitcoinland, men det handler vel i hovedsak om to ting (om jeg ikke tar feil):

1. Deres kundeliste ble lekket / hacket for en del år siden og har nok ført til enormt mye phishingforsøk (og helt sikkert en del vellykkede). Det kan også ha ført til fysiske angrep på eiere av kryptovaluta. Om man skal se noe positivt i det så vil (forhåpentligvis) slike hendelser får en til å tenke over eget privatliv og personvern.

2. Deres tjeneste "Ledger Recover”, som er en slags konkurrent til BitKey, var/er kontroversiell fordi tjenesten eksporterer nøklene fra enheten din, og kildekoden er lukket. Nøklene splittes og krypteres og fordeles over uavhengige 3.parter, men det er allikevel et slags brudd med bitcoin’s ethos at nøklene går online, og at du ikke kan verifisere koden… Men så handler det om kompromisser, som noen brukere foretrekker, andre hater.

Jeg synes ryktet er litt ufortjent dårlig, i alle fall om man snakker om den tekniske hardwaren de selger. Ledger har vel solgt tosifret millioner enheter og (korrigér meg gjerne her) ingen nøkler har blitt hacket. Om midler er tapt så handler det om brukerfeil / phishing.

nachoN 1 svar Siste svar Svar Siter 1
          • G Frakoblet
            Gubri @Kubba123
            Sist endret av

@Kubba123 Jeg kan anbefale Bitbox2 -bitcoin only edition, for oppbevaring. Den er en snasen liten enkel sak og blant de rimeligere kalde lommebøkeme. Og som navnet sier kun for bitcoin, som gir økt sikkerhet.
            For å kjøre node har jeg begynt å teste Umbrell. Målet er å kunne kjøre egen lightning node, men det går tregt, så jeg er usikker på om Umbrell er det riktige med det formålet.

1 svar Siste svar Svar Siter 0
            • nachoN Frakoblet
              nacho @cliffbjanger
              Sist endret av

@cliffbjanger

Jepp, sier ikke imot deg der. Men breachen er jo ganske alvorlig da, spesielt for et selskap som leverer sikkerhet. De gjør jo også bra ting som f. eks Ledger Donjon, den er jo hele spacet tjent med.

Og så er det nok en del som vil trekke opp shitcoin-argumentet, pluss at usb og bluetooth ikke er ting de ønsker seg i en hww. For de fleste går det nok helt fint med, men det er jo liten tvil om at bitcoin only full airgap med qr-koder har noen sterke fordeler sikkerhetsmessig.

1 svar Siste svar Svar Siter 0
              • Første innlegg
                Nyeste innlegg