Bitcoinsnakk Forum
    • Kategorier
    • Siste
    • Emneord
    • Populære
    • Verden
    • Brukere
    • Grupper
    • Registrer
    • Logg inn

Norsk Bitcoinordliste

Planlagt Festet Låst Flyttet Bitcoinsnakk (generelt)
    6 Innlegg 3 Innlegg 79 Visninger
    Laster flere innlegg
    • Eldste til nyeste
    • Nyeste til eldste
    • Flest anbefalinger
    Svar
    • Svar som innlegg
    Logg inn for å besvare
    Denne innlegget har blitt slettet.
    • NikomotoN Frakoblet
      Nikomoto
      Sist endret av Nikomoto

Konseptet er enkelt, klarer vi å lage en fullstendig Norsk Bitcoinordliste? En liste over alle særbitcoinske ord, utrykk og slang og med norsk oversettelse? Sikkert ikke, men verdt et forsøk.
      Regler: Ordboken befinner seg i denne posten. Dere poster forslag til begrepet og ord, med forslag til definisjon og norsk oversettelse. Dere kan også kommentere om dere synes definisjoner eller oversettelser ikke er gode nok, helst med et nytt forslag. Jeg oppdaterer denne posten fortløpende med de bidragene som oppnår konsensus.

Ordboken
      Begrep: Definisjon

Hodl: (Hold On For Dear Life) Oppmuntring til å beholde investeringene sine uansett markedsvingninger heller enn å forsøke å time markedet.
      DCA: (Dollar-Cost Averaging) Kjøp Bitcoin jevnlig for å jevne ut prisene over tid.
      BTFD: (Buy the Fucking Dip) Kjøp når prisen faller – tro på langsiktig oppgang.
      Mempool: (Norsk: Minnepøl) Lagringsplassen for transaksjoner som venter på å bli inkludert i blokkjeden
      Mining: (Norsk: Graving) Prosessen hvor transaksjoner i minnepølen valideres i en ny blokk. Prosessen genererer blokkbeløning til graveren og sikkerhet til nettverket.

We are all Snicotoshi Nikomoto

mr.ventebassengM 1 svar Siste svar Svar Siter 1
      • mr.ventebassengM Tilkoblet
        mr.ventebasseng @Nikomoto
        Sist endret av

@Nikomoto

Mempool = ventebasseng eller købasseng?

Smooth, moist og in my lane. Ventet i mempoolen siden genesisblokken.

haakonH 1 svar Siste svar Svar Siter 0
        • haakonH Frakoblet
          haakon @mr.ventebasseng
          Sist endret av

@mr.ventebasseng Dette er jo en seriøs ordliste, men jeg har alltid hatt sansen for å oversette "pool" slik den er brukt på IT-språket til "pøl". Mempool? Det er en minnepøl.

mr.ventebassengM 1 svar Siste svar Svar Siter 1
          • mr.ventebassengM Tilkoblet
            mr.ventebasseng @haakon
            Sist endret av

@haakon

Minnepøl er slettes ikke dumt. Særegent og fester seg i hjernebarken.

Smooth, moist og in my lane. Ventet i mempoolen siden genesisblokken.

NikomotoN 1 svar Siste svar Svar Siter 0
            • NikomotoN Frakoblet
              Nikomoto @mr.ventebasseng
              Sist endret av

@mr.ventebasseng høres ut som at det er konsensus for Minnepøl

NikomotoN 1 svar Siste svar Svar Siter 0
              • NikomotoN Frakoblet
                Nikomoto @Nikomoto
                Sist endret av Nikomoto

Edit 27.okt: Jeg har oppdatert tittel og orginalinnlegg i retning av å gjøre dette mer til en Norsk Ordliste. Etter innspill fra @mr.ventebasseng og @haakon så innså jeg at det jo er mer relevant med en ordliste med norske oversettelser enn Bitcoinbegreper generelt på et forum som dette. Enn så lenge lar jeg begreper som ikke har norsk oversettelse stå. På sikt kan vi vurdere å rendyrke dette til en ordliste over norske oversettelser av Bitcoinbegreper. Tror vi gjør lurt i å få Svein Ølnes på banen her.

1 svar Siste svar Svar Siter 2
                • Første innlegg
                  Nyeste innlegg