Noen tanker om underkategorier på forumet
-
Har savnet et skikkelig forum, håper vi kan gjøre dette til et bra sted!
Har gjort meg noen tanker om inndelingen i kategorier:
Jeg tror det er for mange av dem, med tildels uklare skillelinjer. F.eks. vil mye kunne passe i både "Politikk" og "Filosofi", og til og med under "Økonomi" siden beskrivelsen nevner økonomiske skoler. "Hjelp og støtte" vil vel ofte ha spørsmål av teknisk art, men så finnes også "Utvikling og teknisk".
Jeg tror det er bedre å opprette kategorier etterhvert som behovet oppstår, heller enn å fragmentere diskusjoner og gi folk byrden med å plukke kategorien som passer best. Noen få aktive kategorier er bedre enn en drøss med inaktive.
Også usikker på om "Offtopic og sosialt" er et godt navn. Det blir en rar blanding av veldig relevant innhold, slik som invitasjon til meetups, og alt som hører inn under off-topic
I min erfaring er det mye hummer og kanari som havner i "offtopic", og det er jo poenget, men det gjør også at jeg ikke gidder å sjekke der så ofte.
Jeg foreslår at "Offtopic og sosialt" omdøpes til "Off-topic" (merk bindestrek, som er det vanligste), og at det vi regner som "sosialt" kan passe inn under "Bitcoinsnakk (generelt)" inntil videre.
-
@haakon sa i Noen tanker om underkategorier på forumet:
Har savnet et skikkelig forum, håper vi kan gjøre dette til et bra sted!
Har gjort meg noen tanker om inndelingen i kategorier:
Jeg tror det er for mange av dem, med tildels uklare skillelinjer. F.eks. vil mye kunne passe i både "Politikk" og "Filosofi", og til og med under "Økonomi" siden beskrivelsen nevner økonomiske skoler. "Hjelp og støtte" vil vel ofte ha spørsmål av teknisk art, men så finnes også "Utvikling og teknisk".
Jeg tror det er bedre å opprette kategorier etterhvert som behovet oppstår, heller enn å fragmentere diskusjoner og gi folk byrden med å plukke kategorien som passer best. Noen få aktive kategorier er bedre enn en drøss med inaktive.
Også usikker på om "Offtopic og sosialt" er et godt navn. Det blir en rar blanding av veldig relevant innhold, slik som invitasjon til meetups, og alt som hører inn under off-topic
I min erfaring er det mye hummer og kanari som havner i "offtopic", og det er jo poenget, men det gjør også at jeg ikke gidder å sjekke der så ofte.
Jeg foreslår at "Offtopic og sosialt" omdøpes til "Off-topic" (merk bindestrek, som er det vanligste), og at det vi regner som "sosialt" kan passe inn under "Bitcoinsnakk (generelt)" inntil videre.
Veldig gode tanker! Jeg implementerer endringene du foreslår nå. Jeg og Nacho var nok litt "trigger happy" da vi satte opp kategoriene
Glimrende om andre også kommenterer med sine forslag eller evt om dere er enige eller uenige i det Haakon skriver her, så får vi en følelse av hva ønskene behovene er. -
@Nikomoto Enig, generelt for å starte enkelt og smått og heller utvide og justere ved behov. Jeg prøvde å lede oss ned den stien når vi satt opp, men er lett å bli revet med
-
H haakon flyttet dette emnet fra Bitcoinsnakk (generelt)
-
@haakon Synes nåværende inndeling i kategorier (per 14.10.2026), basert på forslagene dine er veldig mye bedre. Det jeg lurer mest på nå er kanksje om vi kan slanke ytterligere ved å slette kategorien vi skriver i nå (Feedback om forumet), og flytte denne posten tilbake til "Bitcoinsnakk (generelt)" Kanskje var nettopp det at du først postet i "Bitcoinsnakk (generelt)" et tegn på at det gav mest mening for deg å ta metasnakk i "Bitcoinsnakk"-kategorien. Mitt forslag er at vi enten fjerner kategorien "Feedback om forumet" nå. Eller eventuelt lar den stå i oppstarten for å oppmuntre eksplisitt til feedback og så sletter den, la oss si rundt juletider 2025.
-
@Nikomoto Usikker, har kanskje ingen sterke meninger. Men her er litt pro/con:
Fordelen med å ha en egen kategori for et (hvilket som helst) tema, er at det senker terskelen for diskusjon om det temaet. Hvis man vil oppmuntre til feedback og metadiskusjon om forumet, mener jeg derfor det er fint å ha en eksplisitt kategori for det – gjerne permanent, siden forumadministrasjon aldri blir "ferdig".
Samtidig er jeg litt tilhenger av å opprette kategorier når behovet for dem er demonstrert. "Generelt" bør alltid overvåkes for tematikk; hvis den kategorien tiltrekker seg mange innlegg med et bestemt tema, vil det være et tegn til at vi bør opprette en egen kategori.
Med andre ord: vet ikke! Jeg heller i retning av å beholde Feedback, og gjerne så lenge den har nytteverdi i stedet for å sette en utløpsdato.
-
@haakon gode overordnede og konkrete tanker om feedback-kategorien. La oss beholde den på ubestemt tid.
-
@haakon forresten kunne vi kanskje funnet et litt bedre navn. «Feedback»-ordet gir litt sånn følelse av at det er en sjef som skal ha feedback (som han legger nederst i skuffen). Noe sånt som «Bygg forumet» kan kanskje by litt mer opp til dans?
-
@Nikomoto Enig i at navnet kan forbedres. Men hva med noe tydelig og traust, som "Diskusjon om forumet"?
-
@haakon høres bedre ut!
-
@Nikomoto
Hei! En tanke som slo meg angående struktur på temaene i forumet, er at det kunne vært stilig om det fulgte ideen om at bitcoin "skalerer lagvis"
-for eksempel;
lag 0 -filosofi, religion, økonomisk teori etc
Lag 1 -Generell Bitcoinsnakk, bitcoin i media og mining)
lag 2 -Lightning, nodedrift, (her kan kanskje kjøp salg komme inn..)
Lag 3 -omfatter mye forskjellig feks Nostr, fedimint, trading-plattformer osv
Lag 4 -kultur, politikk og alt annet som ikke passer inn i andre temaBare en tanke:) -Ellers takk for veldig bra initiativ med forumet!