Bitcoinsnakk Forum
    • Kategorier
    • Siste
    • Emneord
    • Populære
    • Verden
    • Brukere
    • Grupper
    • Registrer
    • Logg inn

Open-pleb, Vipps møter Lightning?

Planlagt Festet Låst Flyttet Bitcoinsnakk (generelt)
    4 Innlegg 3 Innlegg 25 Visninger
    Laster flere innlegg
    • Eldste til nyeste
    • Nyeste til eldste
    • Flest anbefalinger
    Svar
    • Svar som innlegg
    Logg inn for å besvare
    Denne innlegget har blitt slettet.
    • nachoN Frakoblet
      nacho
      Sist endret av

Noen som har sett på open-pleb? @andreas kanskje?

https://stacker.news/items/1068151
      https://open-pleb-landing.vercel.app/
      https://github.com/gandlafbtc/open-pleb

Her kan man lage et system som gjør at folk kan betale Vipps QR-koder via lightning, eller det ser/oppleves sånn ut.

Når du skal betale kan du sende QR-koden og sats til tjenesten (gjort sømløst så klart, man kan lage en app f. eks), og så kan andre betale med Vipps på dine vegne og få satsene dine 👀

Fungerer nok ikke for alle betalingscasene med Vipps, men tror det burde fungere i tilfellene det er en QR-kode som må scannes. Ser for meg at type restaurant-ordre med kanskje kan være et case.

Den som "plukker" forespørselen får da kjøpt sats med "negativt" gebyr. I stedet for å betale 101 kroner for å kjøpe sats for 100 kroner på en ha handelsplattform, så betaler du 100 kroner for å få sats verdt 101 kroner fra en annen person. Litt avhengig av hvordan man setter opp fees og slikt, man må jo ha noen insentiver for at folk skal bruke dette.

Bygger forøvrig på cashu, ref. den nylige tråden om det.

Hva tenker folk? Hadde folk brukt noe slikt mens vi venter på at bitcoin skal do its thing? Er markedet her til lands for snevert kanskje? 🤔

WattoshiW 1 svar Siste svar Svar Siter 2
      • WattoshiW Frakoblet
        Wattoshi @nacho
        Sist endret av

@nacho

Kult! Har super troen på dette.
        Hvis man slipper alle gebyrene som kjøper av BTC - spread, handelsgebyr SEPA andre lumskheter/påslag.

Det kan kanskje enede opp med negativt gebyr også?

Om jeg vil betale en regning raskt så kan jeg øke, eller legge til en belønning for raskt oppgjør på samme måte som man gjør med transaksjonsgebyr kanskje?

Setter man opp dette som en slags DCA variant for kjøpesiden til er det en del % å spare over tid vs. DCA via børs.

Wattoshi.no

A 1 svar Siste svar Svar Siter 0
        • A Frakoblet
          andreas @Wattoshi
          Sist endret av

@Wattoshi @nacho

Ja, jeg har tenkt en god del på dette siden jeg leste om det: https://x.com/callebtc/status/2012785827362037977

Teknisk sett burde det være mulig, men jeg har ikke satt meg inn i Vipps-vilkårene. Et annet stort spørsmål er om det faktisk eksisterer et marked her hjemme. Kortbetaling er utbredt, QR-betaling tilhører vel sjeldenhetene? Jeg ser at Vipps finnes på enkelte terminaler. Tror dere dette først og fremst være noe utlendinger med bitcoin på ferie i Norge vil bruke?

nachoN 1 svar Siste svar Svar Siter 0
          • nachoN Frakoblet
            nacho @andreas
            Sist endret av

@andreas Via calle jeg snublet over dette også.

Tror nok både norske og utenlandske bitcoinere ville brukt dette, både for stacking, idealisme, convenience og for moroskyld.

Hadde vært nyttig med en oversikt over alle de forskjellige betalingsflytene til Vipps, er jo ikke alle som er aktuelle. De tilfellene hvor betalingen er knyttet til å skulle skje av en spesifikk betaler/mobilnummer så blir det vel trøbbel. Vilkårene er jo også et poeng, men for tilfellene hvor foretak X bare trenger å få betalt via en QR så burde det jo være grei skuring? Blir kanskje vanskelig for de kjøpene hvor man må vise "beviset" på Vipps, typ kiosken på 17. Mai drevet av FAU.

Er jo eventuelt nok en stein lagt for å muliggjøre livet uten fiat-konto, for de som vil og de som må.

1 svar Siste svar Svar Siter 0
            • Første innlegg
              Nyeste innlegg