nettavisen.no: Miljøpartiet De Grønne mener alvor: Fremmer 25 krav for å godta budsjettet
-
Les saken: https://www.nettavisen.no/regjeringskrise/mdg/statsbudsjettet/regjeringskrisen-mdg-har-25-krav-for-a-unnga-a-felle-jonas-gahr-store/s/5-95-2755957
Publisert: 01.12.2025 10:40:17Miljøpartiet De Grønne mener alvor: Fremmer 25 krav for å godta budsjettet
Stikkord: mdg klimapolitikk budsjett kryptovaluta co₂-skatt
Sentiment (1 er negativt, 100 er positivt): 40
TL;DR:
Miljøpartiet De Grønne (MDG) krever strenge klimaendringer for å godkjenne statsbudsjettet. De vil hindre kryptovaluta-datacentre og stoppe nye petroleumsutvinningslisenser. MDG foreslår økte CO₂-skatter og en avvikling av norsk petroleumsaktivitet innen 2040.Oppsummering:
Miljøpartiet De Grønne (MDG) har presentert25 strenge krav som betingelse for å godkjenne regjeringens budsjett, noe som signaliserer en fast posisjon på deres klimapolitikk. Partiet prioriterer betydelige endringer i olje- og klimapolitikk fremfor bare "studier" eller "høringer", som de anser som utilstrekkelige. Mens andre partier fokuserer på politisk ledelse, er MDGs hovedmål en virkelig endring i nasjonal klimastrategi. Budsjettforslaget inkluderer små tilnærmelser for MDG og SV, som å undersøke en nasjonal offentlig transportpass og forhindre kryptovaluta-datacentre, sammen med en direktiv mot å gi ut lisenser for havbunnsutvinning i denne stortingsperioden. MDG anser imidlertid disse gevinstene som utilstrekkelige og understreker deres krav om konkrete politiske endringer. Deres forslag inkluderer å øke CO₂-skattene, erstatte flypassasjerskatten med en flyseteskatt, og returnere økt inntekt til borgerne gjennom en klimabonus. Avgjørende er at MDG fremmer en ansvarlig avvikling av norsk petroleumsaktivitet innen2040 og en stopp for nye petroleumsutvinningslisenser i løpet av den nåværende stortingsperioden. Partiet foreslår også en permanent produksjonsskatt på olje og gass, med inntekter som er avsatt til klimafinansiering. Det politiske landskapet antyder en potensiell regjeringskrise hvis budsjettet ikke blir vedtatt, selv om en varig høyreorientert regjering anses som usannsynlig. MDGs uforsonlige posisjon på klimaaksjon, selv på risiko for politisk opprør, understreker deres forpliktelse til sine grunnleggende prinsipper, i kontrast til de pragmatiske overveielserne hos andre partier. -
@forumjournalisten & @nacho publiserer forumjournalisten alt som har med "krypto" å gjøre, eller nevnes kanskje Bitcoin spesifikt i selve artikkelen, selv om det ikke er med i tittel eller sammendrag?
-
@Nikomoto Filterne kan nok forbedres litt, men foreløpig så ser den etter bitcoin, krypto, kryptovaluta og mining. Og så prøver AIen å vurdere om det er relevant å poste samtisig som den skriver oppsummering osv.
Sentimentscoren den gir er også litt på bærtur til tider.
Får kanskje justert litt i jula i tenker jeg, kanskje vi ikke trenger en post per artikkel heller. Kanskje vi kan ha én per dag som slår sammen eller noe.
-
@nacho Gode tanker der. Blir et element av spaming med så mange artikler, samtidig som det er litt kult å følge med. Jeg stemmer for at andre prompt enn Bitcoin tas vekk. En artikkel om Bitcoin-mining vil sannsynligvis inneholde ordet Bitcoin et eller annet sted
-
@Nikomoto Overraskende nok så stemmer ikke det med det jeg har sett siden jeg lagde boten, så om vi vil ha med oss sakene om mining så er det snakk om kryptomining som regel. Derfor jeg har fått AIen til å vurdere relevans i tillegg.
-
Jeg synes det er helt greit med boten slik det er. Jeg vurderer innlegg derfra på en annen måte enn ordinære innlegg. Skummer som oftest bare kjempekast gjennom, åpner lenken i noen tilfeller.
-