Cashu chaumian ecash
-
@nacho sa i Cashu chaumian ecash:
, men jeg har ikke gjemt det så godt at jeg tror det skal være noe behov for
Du starter med at det er behov for skaleringsløsninger fordi det er begrenset plass på bokkjeden. Så sier du at man kan sende Lightning-sats for å få mintet eCash tokens. Må nok ha det med teskje, men hva er fordelene med eCash i stedet for bare å benytte Lightning direkte?
-
@Emil Godt spørsmål!
Det er ikke nødvendigvis enten eller, som med on-chain og lightning så kan man bruke både og. Og cashu er mer komplementær til lightning med andre muligheter, enn en konkurrent.
Lightning har jo sine ulemper, og noen teoretiske begrensninger som man kanskje ikke har sett så mye enda.
F. eks så skal visstnok mikrotransaksjoner og transaksjoner under 1000 sats være ineffektive slik ting er i dag, man kan muligens optimalisere og det er vel teoretisk enn så lenge. Det er noe kompleksitet rundt lightningnoder, likviditet i kanaler, osv. som hindrer enkelte (selv om dette kan man også forbedre). Likviditet i nettverket skal visst også ha en tendens til å gå mot sentralisering. Og at man må gå on-chain for å åpne lukke/kanaler kan man ha uflaks med om det er travelt på kjeden men man må avslutte en kanal.
I tillegg så har lightning har typisk god sender privacy, men ikke så god receiver privacy. Og om du bruker custodians for lightning så er jo privacyen din "borte", dog avhenger det litt av hvordan custodianen har satt opp sakene sine.
Dette er ikke for å rakke ned på lightning, jeg synes lightning er kult og viktig. Det er begrensninger og rom for forbedring, noe kan vi kanskje fikse, noe må kanskje fikse utenfor nettverket.
Bruker man ecash (som igjen gjerne brukes sammen med lightning) så har man noen fordeler:
- Med ecash så har man nesten perfekt privacy (eneste som kan avsløre deg er vel omtrent IP og slikt, og der kan og bør man kanskje uansett bruke VPN og andre metoder)
- Onboarding er enkelt og raskt, du kan så og si instantly ta i bruk bitcoin uten å sette opp infrastruktur eller registrere deg hos et selskap). Og så kan man jo justere dette med modning og verdi.
- Kan sendes offline
- Kan sendes med så og si alt man kan tenke på av kommunikasjonsmåter
- Om alle bitcoinsnakk-fans bruker minten, og det skjer noe rart som gjør at lightning får delvis nedetid eller lignende så kan man likevel sende/motta ecash innenfor en mint
- Interessant for utviklere: Man kan sende cashu-betaling som en del av en http-request, og betale samtidig, i stedet for å kommunisere frem og tilbake i flere steg.
Om man bruker en custodial lightning service i dag, så får man bedre privacy, redundans og potensielt mindre rug risk dersom man bare bruker en ecash wallet som lightningwallet. Gitt at man velger seg noen pålitelige mints.
Og siden hvem som helst kan starte en mint enkelt, er det veldig markedsutsatt, med de fordelene det gir. Du kan sette opp mint for familien og dine nære, og så kan dere sømløst betale hverandre ecash og de kan sende/motta på lightning via lightningnoden din (som minten bruker). Men du vet ikke hvem av dem som mottar eller sender hva, så sant de ikke forteller deg det.
https://bitcoinmagazine.com/technical/cashu-a-vision-for-a-bitcoin-powered-ecash-ecosystem
-
@nacho Takk for gode svar (og vet ikke om jeg skal si takk eller uff da for å peke på nok en spennende del av kaninhullet...)
-
Bitcoinsnakk-ecash tokenet er fremdeles up for grabs.
Vil minne om at det er enkelt og raskt å claime det, og orker du egentlig ikke sette deg inn i eller begynne å leke litt med ecash enda så kan du bare melte tokenet (altså sende satsene til deg selv på lightning). Ikke trenger man registrere seg noe sted eller laste ned noe heller om man ikke vil, bare bruk f. eks cashu.me
-
Fortsatt ikke tatt.
-
@Nikomoto Da tok jeg dem før deg. Får takke Copilot for hjelp. Null peiling, men knota meg gjennom det og kom meg videre med litt tilfeldigheter og som sagt Copilot.
-
@mariusuv Gratulerer

Alle hjelpemidler var lov.
Hvordan synes du reedemingen gikk når du fant tokenet? Var det enkelt å sette wallet og slikt opp? Hva tenker du gjøre med ecashen? Gi til andre? Innløse og sende på lightning til deg selv? Betale for noe med ecash via lightning?For de som måtte lure så er det litt skjult tekst nederst på https://bitcoinsnakk.no/mint
Fritt frem å forsøke å gjøre en double spend med tokenet som ligger der.
For den nysgjerrige så ser også tokenene typisk slik ut (kan jo puttes i QR-koder osv. også så klart):
cashuBpGFteBxodHRwczovL21pbnQuYml0Y29pbnNuYWtrLm5vYXVjc2F0YXSBomFpSACKt9ylmqMDYXCEpGFhGIBhc3hAOWNkMjczMTY3ZDYyNjQyNWQ0YTU2YjdkYzY0Yzg4MTY0YTE5Y2JiYmIyNzAyNTRkNGM1NzU3YjhlMjZlZGE1YmFjWCECTVNFWGB-3ygiRR21x8b6tkHvJiMLtTyH5rGmiMCq42phZKNhZVggpt22yDR8jmHb5JdZQpLzgYJNSbezg0etKlYGW3Zszwthc1ggbjBOeIEX2tPju2xWdzEgHheStP74okKn3zffE3DmVyVhclggqv-2vHwFfySHQBoRyH-jX-ZmFD34X7aL7SJzIyTUs1ukYWEYQGFzeEBjOGM2ZDcwZTJhN2M4MzRjN2JiZDI4YTkwMWZjYjRlZWZiZGIyYjNiNzA3YTEzZjExZDZkNzNlOTA1ZDI4NmQyYWNYIQO_WmT2JCvr9RfZWwjd68ozR-8gXX95L5yVbjjo9_oPLWFko2FlWCA-fandrKw7cFsaBnDFlISYxqhohaAV0qXIrSnSxEK-zWFzWCBNqS-VsDeFvANCBHiBEZ8-wgzN6kEqTH5AXvWihU-uA2FyWCA5VzNFI4HZ_KjsHnN85yiPrlYPcUuhX5MoF7WuMhcoZKRhYRBhc3hAMGNlMTA2MzE5MjZkZDc5NGNjNTQ5ZGU3OWY4MWY1ZTI5MzQ4NDQ0MWEwODA3ODE0YzUxN2VlOTcwZjk4MDI2MWFjWCECVfi1OuUFAQc8lROjo8MJY-VnVreSb9fXhJ6XRIyl3iRhZKNhZVggeEFLB0DlFWgq6lFJ9AXsIOrQJQz_QAIm0VDQ5NoA1Adhc1ggpoKHHL6ShGTT3zv5sKntw9xD2thJ_SwBsqkASUzgywphclggvKPUNPgyqVSwzZXAOuUJPvfrd3kfd_mQnS9xeAXXLcCkYWECYXN4QDYwY2EyMTZmMDhkYTEwMTFlNGQ4NWI0NTZjZjdiOTk2OTg3NzNkYjk3NTYzZjNmOTNhNzZkN2MwNzU5MGU2NmJhY1ghA8nH-acsYISLdjYiviIPRMjSGYNM7m6QuyPm3ykQdjVNYWSjYWVYID0ypPlN7xkPvgNdjNjoSLgxr2coRKMC9-ujcpQ4DAPjYXNYINB9XQwOgl4mYjOHEXCU2PtS89-iiyOikTcKRg6iwOgfYXJYIA3i3ov8oOvNcdStL5WBec_FyD4WDnx1BAtHNUlTIryEYWRk8J-SsAFritt frem å claime dette tokenet, 210 sats

-
@nacho Det gikk fint å claime. Hadde satt opp lommebok og testa overføring fra Wallet og Satoshi først, og det gikk smertefritt.
Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre med skatten jeg fant, men smelte litt av det jeg testet å overføre til lommeboka synes jeg at jeg skal teste ut for å se om det går like sømløst andre veien. Ellers får jeg vel beholde litt Bitcoinsnakk-mint og teste ut om noen andre claimer denne:
cashu:cashuBo2FteBxodHRwczovL21pbnQuYml0Y29pbnNuYWtrLm5vYXVjc2F0YXSBomFpSACKt9ylmqMDYXCFpGFhGIBhc3hAZTI4MDM3NmMxZjRkOWRiNzZkNTlkZGFhYjdmMzRmNTZjYzNiZGQwZTM1MWJhNDMyMTBhZTAwMGFhN2IyODFhMWFjWCEDxzmYFcDNBke8gIlFbIllGJ-ggI-oqsqFDMOrFkIt0h1hZKNhZVggIRGi7B0-Qlr0BcOV1JvOgouLPab9fSpQNBbSs0U0Alhc1ggnC0g4v0Ll_TssMkX2WWsVVWvr1DuBJ36pvRCZ_4t40Vhclggdu377-X_gpRQm_XAwoJ7RxS-b7Lmv9_tJWi4duJ3bFGkYWEYQGFzeEA0ZTljNzM1NzRlMWU5YmQ0YmIwY2I2YTlhNTM1YTAwYzRiNTZmNDM2NDdhMmY4Nzk3M2E2Njc1MGQ5NGQ4MTlhYWNYIQLF7kOUKjjQlCU9XEk4vww0zP9DGzFno8Xyzn7DZHoOZ2Fko2FlWCB2K3K2DOMJGhvaW59vGdKcD_bnkWTk5kgmecEwNlaFtmFzWCB7iMPnrzO30BaotC_GQlp3oK8bs1gxRZejnIJ6haycCWFyWCBo8sTnzYWuFkWNBkktybtzk0pq3TywGjbIZcy0GCo0WaRhYRBhc3hAZTE4MTM0MjAzYmQ2YWI0MWQ3NDgyMmNjMjU2YzMwNWMyN2JjZGNiZDA0YjQwY2FiZjY5NTIyMzVhOTU5Mzk5ZGFjWCEClgW3el4kd3WQYK3hc6iKuSOYYDgElHWledCYq_jtaRVhZKNhZVgglL6H4SJVFmYBWTrsaDNwAfDXBhmok6JgfGjqBqMvfkRhc1gghrOFZlYp00z-ZYdZ8fn5W7IwqasK7si8D0vd4Jn8xv9hclgg7SjDKqTrTHWBOCU8mh3otu3rWBi85SURG8vBCkmmTbCkYWEBYXN4QDE5ZDg0OGEzMTY4YzE5ZmJiNmE2YzE2YWMxZjQzMzg2OGYyZDY2YTI0Y2JiNjM2MWRlZDFiZDJmMDcyMmQ1YzZhY1ghAtyZ9i1Y4KKR-w7VoXz6Yk9uhWNKh8KqUdzbxC7V4ngbYWSjYWVYIOI1urCSpBWFHyJXrrKLqJ9MG8Sm7iYk9Alv8u1t-NlGYXNYIE4lwaUYo72OESG9cRb2VfbAScG0pfr360Tp27NLUgPVYXJYIN4L8xcPaA5eR5w1aSC-jbEpJ6aEtKlC-RS5gne7Xh5CpGFhAWFzeEAyMWY1MmE3Mjg4ZjJhYzU2NmY0NWE2YTBjNDYxMmJlYWI4OTcyYjNiYzRlMjA5Zjc3OTk2NjU5Y2QzZTU4MmQ5YWNYIQMs49ezHlRSmWked8JFhFRVnt18GRV-X5JbDNeDoz7u2Fko2FlWCAz41QrFoiMrIMl5uTHlLfQgxvpxyUXLqIF5tTTQzqr_WFzWCC2kRMYvzqzklvpGvViALNqGIvlj6OUbhn9vk0UQzol32FyWCBoHLVw3MtFqqvu7ATX5OE9vPeICyT3KrMK047XVmgc7Q -
@nacho knallbra tråd dette! Synes ikke det er nødvendig at du begrenser deg. Jeg er kanskje den første til å lese, siden jeg er første til å kommentere og like, men jeg må nå nok lese gjennom et par ganger til før jeg forstår hvordan jeg praktisk kan få tak i de 2100 satsene

-
N nacho refererte dette innlegget dette innlegget på
-
Jeg var nok alt for treg der ja. Vel fortjent.