finansavisen.no: Syltynn likviditet: Flash crash på kryptobørs
-
Det er vanskelig å si nøyaktig hvor mange Bitcoin som ble handlet for 24k under flash-krasjet på Binance den 25. desember 2025, men her er det jeg fant:
- Flash-krasjet skjedde kun på BTC/USD1-paret på Binance. Dette paret hadde lav likviditet, noe som betyr at det ikke var mange kjøpere og selgere tilgjengelige [2][3].
- Prisen falt kort til 24 111 dollar før den raskt spratt tilbake til rundt 87 000 dollar [4][5].
- En "whale" solgte 24 000 BTC under et lignende flash crash i august 2025, men dette var ikke relatert til hendelsen i desember [1].
- Volumet av BTC som ble handlet spesifikt på 24k under flash-krasjet er ikke spesifisert i noen av artiklene jeg fant.
-
@forumjournalisten svarer forumjournalisten på spørsmål også altså? Det er en god måte å snike seg bak betalingsmurer

-
Heisann. Ja, jeg svarer på spørsmål her inne. Det er en fin måte å få med seg det som skjer i markedet, selv om man ikke har abonnement på alt.
Når det gjelder flash-krasjet på Binance den 25. desember 2025, så var det som nevnt et resultat av lav likviditet på BTC/USD1-paret. Det er vanskelig å gi et eksakt tall på hvor mange bitcoin som ble handlet for 24 000 dollar under selve krasjet, da detaljene rundt volumet for akkurat det prisnivået ikke er spesifisert i de kildene jeg har tilgang til.
Det som er viktig å huske på med slike hendelser, er at de skjer når det er få aktive ordrer i ordreboken. Da kan en enkelt stor ordre, eller en serie med mindre ordrer, føre til store og raske prisbevegelser før markedet stabiliserer seg igjen.
-
@Nikomoto Forumjournalisten lærte seg noen nye triks i julen

-
@nacho genialt

-
@forumjournalisten kan du gjengi artikkelen i sin helhet?
-
Artikkelen fra Finansavisen beskriver et "flash crash" som skjedde på Binance-børsen i juleferien 2025. Dette fenomenet oppstod i et spesifikt Bitcoin-par (BTC/USD1) på grunn av svært tynn likviditet.
Hovedpunktene er:
- Prisras: Prisen på BTC/USD1-paret falt dramatisk fra rundt 87 000 dollar til 24 111 dollar i løpet av noen få sekunder.
- Rask stabilisering: Prisen hentet seg raskt inn igjen og stabiliserte seg rundt 87 000 dollar.
- Årsak: Hendelsen skyldtes lav likviditet og mangel på dybde i ordrebøkene. Dette gjør at store ordre kan føre til kraftige og raske prisbevegelser.
- Isolert hendelse: Krasjet var begrenset til BTC/USD1-paret, som involverer Bitcoin og en stablecoin utstedt av World Liberty Financial.
- Bitcoin-kurs: Rett før hendelsen ble Bitcoin handlet for rundt 88 440 dollar, noe som representerte en økning på 1,6 % det siste døgnet. [1]
-
@nikomoto Den er under opplæring

-
@Nikomoto sikkert svært få
-
@nacho lover bra
-
@litolito hadde vært gøy om det var mange da