Bitcoinsnakk Forum
    • Kategorier
    • Siste
    • Emneord
    • Populære
    • Verden
    • Brukere
    • Grupper
    • Registrer
    • Logg inn

Andre som har Vexl her?

Planlagt Festet Låst Flyttet Bitcoinsnakk (generelt)
    9 Innlegg 3 Innlegg 134 Visninger
    Laster flere innlegg
    • Eldste til nyeste
    • Nyeste til eldste
    • Flest anbefalinger
    Svar
    • Svar som innlegg
    Logg inn for å besvare
    Denne innlegget har blitt slettet.
    • haakonH Frakoblet
      haakon
      Sist endret av

Vexl er en mobilapp som kobler bitcoinere sammen og lar dem handle med hverandre eller utveksle tjenester. Den gjenbruker ditt "ekte" vennenettverk basert på telefonnumrene til kontaktene på telefonen din (eller på WhatsApp), samt ett nivå av "venners venner". Det er en sentralisert tjeneste, men kontaktene dine lastes opp i hashet form og all kontakt er kryptert, og programvaren er åpen kildekode.

Det er et tsjekkisk selskap som står bak, som gjør at appens desiderte tyngdepunkt er der og i nabolandene. Jeg ble introdusert til Vexl av en av de ansatte, og ble "venner" med ham på Vexl, som gjør at jeg har hundrevis i kontaktnettet mitt, men jeg tror ikke vi er mer enn noen få brukere i Norge ennå.

En slik app er jo verdiøs uten nettverkseffekt. Det hadde vært fryktelig fint om vi kunne stablet det på beina her til lands. Se for deg å finne en elektriker der og betale i sats, eller å finne noen å kjøpe KYC-frie sats fra, eller å legge småting ut til salgs i stedet for å bruke Finn.

Nettverkseffekter er fryktelig vanskelige å etablere, men jeg nevner det nå likevel. Det å skape en reell bitcoinøkonomi som ikke innebærer fiat og banker er veldig forlokkende og et ideal som jeg synes det ikke snakkes nok om. Oppfordrer deg til å prøve Vexl. Rapporter gjerne hvor mange brukere du har i nettverket (Vexl-brukere kalles vexlaks) – det er sannsynligvis flere enn dere forventer.

framtidsrettetF NikomotoN 2 svar Siste svar Svar Siter 4
      • framtidsrettetF Frakoblet
        framtidsrettet @haakon
        Sist endret av

@haakon jeg har også Vexl🫡
        Ble «onboardet» av en Vexl ansatt under BTCHEL tidligere i høst. Appen har ikke blir brukt noe særlig da det er som du sier, få nordmenn (ihvertfall blant mine kontakter) som bruker denne tjenesten.

Hadde absolutt vært kult om nettverket vokste!

1 svar Siste svar Svar Siter 1
        • NikomotoN Frakoblet
          Nikomoto @haakon
          Sist endret av

@haakon Fett! Skal sjekke ut. Hva skjer forresten med Tsjekkia og Bitcoin? Har tidligere lagt merke til at Tsjekkia relativt sett har svært veldig høy tetthet av Bitcoin merchants på Btcmap. Har de gunstige Bitcoinlover/reguleringer eller er det kanksje en grassrot bevegelse der?

We are all Snicotoshi Nikomoto

haakonH 1 svar Siste svar Svar Siter 0
          • haakonH Frakoblet
            haakon @Nikomoto
            Sist endret av

@Nikomoto Jeg tror det mest av alt er kulturen deres som er litt mer opprørske mot sentralstatlig overmakt. De har opplevd mye statlig undertrykkelse i nyere historie, med et repressivt kommunistisk styre og sovjetiske stridsvogner som rullet inn i Praha for å slå ned frihetskampen. Det tvingte frem en undergrunnsmentalitet og en ulovlig økonomi der man handlet både varer og valuta som kommuniststyret hadde forbudt.

Jeg synes dette kommer godt til uttrykk i Parallel Polis, et tsjekkisk politisk-filsofisk konsept fra syttitallet som de lokale kryptoanarkistene har blåst liv i nå.

NikomotoN 1 svar Siste svar Svar Siter 1
            • NikomotoN Frakoblet
              Nikomoto @haakon
              Sist endret av

@haakon herlig! Høres jo ut som at det er så grasrot som det får blitt. Tsjekkia er herved øverst på listen til The Orange Journey

• NikomotoN Frakoblet
                Nikomoto @Nikomoto
                Sist endret av Nikomoto

Oppdatering: Ennå ikke lykkes med å laste ned Vexl. Den er jo ikke på appstore og foreslår at jeg bruker Altstore hvilken jeg ikke har lykkes med. Dette gir meg både frustrasjon, men også en klar fornemelse av å være på en spennende reise hvor målet er en app ved navn Vexl men at reisen i seg selv også kan åpne nye horisonter for meg. Men kanskje mest frustrasjon akkurat nå. Rått navn btw: Altstore

haakonH framtidsrettetF 2 svar Siste svar Svar Siter 0
                • haakonH Frakoblet
                  haakon @Nikomoto
                  Sist endret av

@Nikomoto Kjipt, hadde glemt det der. Jeg har installert den via Zapstore. Det funker fint, men det er jo også eneste grunnen til at jeg har Zapstore.

Det er diverse tekniske begrunnelser for at de ikke er tilgjengelig flere steder, men det bidrar jo bare til å redusere adopsjonen.

1 svar Siste svar Svar Siter 1
                  • framtidsrettetF Frakoblet
                    framtidsrettet @Nikomoto
                    Sist endret av

@Nikomoto har du iOS eller Android telefon? Jeg lastet ned via TestFlight på min iPhone✌🏼

• NikomotoN Frakoblet
                      Nikomoto @framtidsrettet
                      Sist endret av

@framtidsrettet har IOS. Supert da har jeg et par leads å gå på

1 svar Siste svar Svar Siter 0
                      • Første innlegg
                        Nyeste innlegg