Bitcoinsnakk Forum
    • Kategorier
    • Siste
    • Emneord
    • Populære
    • Verden
    • Brukere
    • Grupper
    • Registrer
    • Logg inn

CyberHive

Planlagt Festet Låst Flyttet Mining
    30 Innlegg 11 Innlegg 151 Visninger
    Laster flere innlegg
    • Eldste til nyeste
    • Nyeste til eldste
    • Flest anbefalinger
    Svar
    • Svar som innlegg
    Logg inn for å besvare
    Denne innlegget har blitt slettet.
    • HugByteH Frakoblet
      HugByte
      Sist endret av

Hei folkens 🙂

Digger entusiasmen her, men la oss si det som det er:

De fleste som vurderer mining hjemme vil aldri begynne å bygge vannsystemer eller koble radiatorer fra motorsykler.
      La oss snakke om enkle gevinster for vanlige folk som vil lære og spare litt.

🔹 1. Varm opp huset smartere

Du trenger ikke bygge et laboratorium.
      En enkel miner i et hjørne kan faktisk redusere strømregninga hvis du bruker varmen bevisst.
      Sett den i et rom du uansett må varme. Et kontor, kjellerstue eller vaskerom, og skru ned panelovnene.
      Poenget er ikke å bli rik, men å la hver watt gjøre dobbelt nytte.

🔹 2. Lær energiflyten din å kjenne

Uansett hva du miner, får du live data på forbruk og varme.
      Bare det å se hvordan strømmen faktisk oppfører seg i et hjem er gull verdt.
      Du blir mer bevisst på toppforbruk, priser, og hvordan små justeringer faktisk monner.
      Det er “energibevissthet” på ekte. Ikke gjennom en Strøm-app.

🔹 3. Kombiner med sol eller batteri senere

Et par paneler, et brukt batteri og en liten miner = mini kraftverk.
      Det er slik desentralisering ser ut i praksis.
      Ikke fancy. Bare litt smartere utnyttelse av det du allerede har betalt for.

🔹 4. Det handler ikke bare om Bitcoin

Selv om CyberHive snakker om mining, så er dette egentlig starten på noe større:

• Ta tilbake kontrollen over strømmen din.
      • Når du først ser effekten av lokal varme + datakraft, skjønner du at fremtiden ikke handler om store selskaper. Men, om tusen små noder i tusen hjem.

Stå på med testinga og nerdeprosjektene 🙌
      Det er akkurat sånn nye ting blir til.
      Utrolig kult å se folk som faktisk bygger, prøver, feiler og deler erfaringene åpent.

Når dere får varmeflyten og lydnivået der dere vil ha det, kommer dette til å bli gull.
      Et ekte norsk eksempel på hvordan desentralisering kan funke i praksis.

Heia dere – dette er verkstedsånd på sitt beste. 🔥

HugByte ⚡ Lokal-First | Bygg Selv | Ei Selv

1 svar Siste svar Svar Siter 1
      • C Frakoblet
        CyberTobe @sturle
        Sist endret av

@sturle

Det skjønner jeg godt 🤣
        Bare noe jeg tegna mens jeg fiat minet.

Liker og skjønner idéen om 2 loops med plate varmeveksler.

Du kan du bruke immersion også, istedenfor Hydro.
        Man kan finne en sweetspot på watt bruk og størrelse/varmetap til miner loopen og automatisere for høyere powersteps ettersom nytt kaldt vann driver inlet miner temp ned.

Har du noe rør til overs @Andreas-Harding?

C cliffbjangerC 2 svar Siste svar Svar Siter 0
        • C Frakoblet
          CyberTobe @CyberTobe
          Sist endret av

Tror man kan bygge en ganske consumer friendly varmtvanns hjelper.

Kanskje i en enkelt box🤔
          Hmm...
          Sturle sitt design kan vell puttes i en box?
          Koble til før varmtvanns tanken.

Hive_Liquid?
          Hive_Aqua?

• B Frakoblet
            BobbyBuckle @Hiccup
            Sist endret av

@Hiccup
            Den billigste måten å komme i gang på er å kjøpe en rimelig, brukt miner på Finn. Du kan bytte ut viftene hvis du ønsker å få ned lydnivået (avhengig av hvilket rom den skal stå i). Deretter installerer du en firmware som enkelt lar deg styre effekten du vil mine med – for eksempel fra Braiins Pool.

Sist jeg gjorde dette, var med en S9 som på full guffe brukte 1200–1400 watt. Jeg satte den ned til 300–600 watt, alt etter hvor kaldt det var ute. Lavere effekt gir også mindre lyd.

Jeg plasserte én i kjellergangen hjemme som erstatning for en panelovn som pleide å stå på 18–20 grader, og en annen plasserte jeg på hytta for å holde den på 8–10 grader om vinteren.

Min erfaring er at de var like effektive som de gamle panelovnene mine. Med andre ord brukte jeg like mye penger på strøm som tidligere, men fikk noen satoshi tilbake.

Det geniale med mining er at du kan skrive av utgiftene du har på skatten som «utgift til inntekts ervervelse». Satsen er 22 %. Utstyr kjøpt for 2000 kroner betyr 440 kroner tilbake på skatten. Og 100 kroner i strøm gir 22 kroner i skatterabatt. Jeg kjøpte noen billige kontakter på Elkjøp som målte strømforbruket, men du kan også loggføre det manuelt.

Totalt sett var det en del arbeid for lommerusk – dårlig timebetaling. Men jeg lærte en del om mining, pool, skatt osv.

Du blir ikke rik av dette, men hvis du kjøper rimelig utstyr og erstatter en varmekilde du allerede har, vil du spare litt penger på oppvarming. Hvis du vil gjøre det enklere og slippe å bygge selv, kan du kjøpe en ferdig produsert «varmeovn». De ser også langt penere ut enn en gammel miner du setter opp selv, men koster til gjengjeld mer, slik at startkostnaden blir høyere.

For meg var det en bonus at jeg kunne trolle Eivind Trædal på Twitter med bilde av «varmeovnen» min på hytta – som staten sponset 22 % av strømforbruket på. Jeg hadde strømstøtte på hytta mi 😁

WattoshiW 1 svar Siste svar Svar Siter 2
            • WattoshiW Frakoblet
              Wattoshi @BobbyBuckle
              Sist endret av

@BobbyBuckle Hytta var genialt! Nydelig at Eivind fikk det med seg 🙏🏻
              Kanskje man ikke blir så rik på på kort sikt, men å bevare sparing på denne måten er gjør underverker - på kort sikt vil jeg si man blir jækla glad+rik på kunnskap, og på lang sikt så blir man rikere 🤠

Wattoshi.no

• cliffbjangerC Frakoblet
                cliffbjanger @CyberTobe
                Sist endret av

@CyberTobe

Denne diskusjonen liker jeg! Melder interesse til å få en slik løsning inn i kjelleren, har god plass til buffertank, radiator og en miner eller to ved siden av varmtvannstanken!

Hadde en haug med skranglete S9 som varmet diverse rom i huset, men har lagt det prosjektet på hylla 😅 Neste miningprosjekt for oppvarming må være litt mer konevennlig..

C 1 svar Siste svar Svar Siter 0
                • C Frakoblet
                  CyberTobe @cliffbjanger
                  Sist endret av

@cliffbjanger +++

Ikke for å peke aktivitet ut av forumet men har laget en egen kanal på Discorden vår for dette prosjektet.
                  https://discord.gg/Mf3BR4uq

Hive_Zero startet også som ett litt community prosjekt.
                  Se om vi kan få til noe lignende for varmtvanns hjelperen her.

Der kan vi dele tegninger og modeller og drøfte løsninger.

Alle kan være med, hvis det blir noe ut av det til slutt skal de som bidrar få en del av kaka såklart.

Lærer mye gjennom slike prosjekter🤠

H 1 svar Siste svar Svar Siter 0
                  • C Frakoblet
                    CyberTobe @Hiccup
                    Sist endret av

@Hiccup

Som flere har nevnt her vil du ikke bli millionær nei men målet er jo å forbedre lommeboken i det lange løp og få KYC frie sats. Mange undervurderer KYC frie aspektet,
                    disse er virkelig frie sats, de vil få en premium i fremtiden antagelig.

Hva tenker på når du sier spesifikk info?
                    Økonomiske modeller?
                    Har en kalkulator på varme mining siden vår

1 svar Siste svar Svar Siter 0
                    • H Frakoblet
                      Hiccup @CyberTobe
                      Sist endret av

@CyberTobe

Det var mere forbruk, oppvarming + sats jeg tenkte på, men var noen som kastet seg på med svar med en gang så alt bra her 🙂

• framtidsrettetF Frakoblet
                        framtidsrettet @CyberTobe
                        Sist endret av

@CyberTobe anbefaler å sjekke ut et finsk prosjekt; SunBit (https://www.sunbit.fi/en-gb/features). De hadde en varmtvannsbereder utstilt på stand under BTCHEL i Helsinki. Fikk dessverre ikke snakka med de da det stadig var mye folk og interesse rundt standen deres.

1 svar Siste svar Svar Siter 0
                        • Første innlegg
                          Nyeste innlegg