Bitcoinsnakk Forum
    • Kategorier
    • Siste
    • Emneord
    • Populære
    • Verden
    • Brukere
    • Grupper
    • Registrer
    • Logg inn

"Du kan ikke mine bitcoin med CPU", eller?

Planlagt Festet Låst Flyttet Mining
    8 Innlegg 3 Innlegg 60 Visninger
    Laster flere innlegg
    • Eldste til nyeste
    • Nyeste til eldste
    • Flest anbefalinger
    Svar
    • Svar som innlegg
    Logg inn for å besvare
    Denne innlegget har blitt slettet.
    • nachoN Frakoblet
      nacho
      Sist endret av

Det er nok mange som har hørt at man ikke lenger kan mine bitcoin med CPU (prosessor), eller GPU (skjermkort) for den saks skyld.

Men stemmer det?

Det kommer an på hva man legger i det, hvis det kun er med tanke på profitt, så stemmer det. Man skal ha ekstremt flaks for å finne en blokk med en CPU i dag, men det er ikke umulig (dog astronomisk lav sannsynlighet). Hvis man tenker på det fra et mer idealistisk ståsted som i at man vil være med på å sikre blokkjedens desentralisering, motstand mot sensur osv. så kan man absolutt mine med slike enheter. Selv om det kan føles ut som at hashraten man bidrar med ikke gjør noe forskjell, så har det noe å si om mange gjør det. Det er bra for nettverket med mange små minere geografisk spredt over hele verden som ikke miner i de store poolene.

Det finnes også en del mindre maskiner nå à la. Bitaxe, Nerdaxe, med flere, som heller ikke er så kraftige. For ikke å nevne apparater som varmeovnene til Cyberhive, heatbit, osv.

Mange setter opp hjemmeskala minere som såkalte lotto-minere, de kjøres gjerne også som solo-minere. Litt kort og overfladisk om det her: https://bitcoinsnakk.no/mining og https://bitcoinsnakk.no/mining/pool

Selv om man ikke profitabelt kan mine bitcoin med CPU/GPU, så kan man fremdeles være med å sikre nettverket. Og om man verdsetter egenskapene bitcoin har, så burde man gjøre nettopp dette.

Har du en gammel datamaskin eller laptop, en støvete raspberry pi? En server som kjører med litt ledig kapasitet du ikke trenger? Bruk den til å være med på å sikre nettverket da vel?

Det er veldig raskt og enkelt å peke mineren mot f.eks miningpoolen til bitcoinsnakk (hvor du får hele belønningen om du skulle prestere å finne en blokk): https://bitcoinsnakk.no/mining/pool

Og/eller kjør opp din egen bitcoinnode og instans av f. eks public pool (kildekoden på github), med f. eks umbrel og start9 er dette like enkelt som det er å installere en app på telefonen.

Tenkte lage denne tråden om dette, slik at interesserte kan spørre og få hjelp hvis de trenger det. Man kan utveksle litt tanker, erfaringer og meninger rundt hjemmemining.

NikomotoN 1 svar Siste svar Svar Siter 5
      • NikomotoN Frakoblet
        Nikomoto @nacho
        Sist endret av

@nacho kjempebra tema/post. Det første som slår meg er dilemmaet mellom idealisme og realisme. Å mine med CPU vil vel være et utelukkende idealistisk prosjekt. Å forvente at brukere av nettverket utfører idealistiske handlinger for å støtte/sikre nettverket er ikke nødvendigvis bærekraftig på sikt. Ettersom at nettverket vokser vil stadig større andel føle mindre idealistisk tilknytning og mer opportunistisk tilknytning til nettverket. Det ligger jo også litt i ethoset. Idealistiske prosjekter kan bidra til gode ting, men de kan jo også være med å fordekke problemer som skulle vært løst på andre måter. Gode eksempler her er kanskje grønnvasking, vitue signaling etc. Hva tenker du om realismen i å oppfordre til cpu-mining?

We are all Snicotoshi Nikomoto

nachoN 1 svar Siste svar Svar Siter 1
        • nachoN Frakoblet
          nacho @Nikomoto
          Sist endret av

@Nikomoto

Ja, det vil jo stort sett være et idealistisk prosjekt, selv om man kan gjøre det kun for å ha en minimal sjanse på blockreward + fees. Det fine er jo at det kan settes opp ganske raskt og enkelt, og så tikker det og går, uten at du egentlig trenger å bruke noe særlig med tid og energi på det. Og så vet man da at det er en sjanse der, den er tilnærmet 0, men likevel ikke 0. En langtlevende lottokuppong med synkende vinnersjanse og økende kostnad over tid.

Du har nok rett i at vi ikke kan belage oss på idealisme alene for nettverkets sikkerhet, heldigvis er det noen herlige insentivstrukturer i bitcoin som hjelper til med det.

Det er kanskje opp til idealistene og for så vidt opportunistene, å skape løsninger som insentiverer andre til å bli opportunistiske brukere som bidrar (om så uvitende)? F. eks ved å tilby produkter som gjør det gunstig for folk. Jeg husker ikke hvor jeg hørte det (lurer på om det var på The Home Mining Podcast), men det var et eksempel som var noe i denne duren:

Rørleggeren kan selge varmtvannsbereder med miner, kunden betaler lavere pris og får bedre service. Rørleggeren kontrollerer hashraten og får profitten fra miningen, da er også rørleggeren ekstra insentivert (utover fornøyd kunde) til å holde varmtvannsberederen i gang. Da er det naturlig å ha noe monitorering på varmtvannsberederen slik at rørleggeren kan fange feil så tidlig som mulig og så fikse problemet før kunden står med kaldt vann. Det finnes jo forskjellige modeller man kan bruke også, kanskje rørleggeren og kunden får 50/50, kanskje kunden ikke trenger å vite eller vil vite om de spesifikke detaljene rundt akkurat miningen. Nå er kanskje ikke varmtvannsbereder det beste eksempelet ref. diskusjonen her https://forum.bitcoinsnakk.no/post/30, men poenget står seg (håper jeg).

Uansett så tenker jeg at man må fortsette å oppfordre folk til å bidra. Desto flere som bidrar til å sikre nettverket, desto bedre er det for alle deltakerne. Folk får også mer kunnskap av å bidra, og da blir det desto flere som kan skape slike løsninger.

Det skal jo også sies at det å bidra til sikring av nettverket kan være både idealistisk og opportunistisk? All den tid man har midler som belager seg på sikkerheten i nettverket? Rent idealistisk blir det kanskje bare hvis du har 0 sats men likevel ser at bitcoin er bra for verden og derfor ønsker å bidra med datakraft? Og dersom man ser at det leder til en bedre veden, er ikke det også litt opportunisme i det, all den tid man selv eksisterer i nevnte verden? Stopper der, for nå beveger jeg meg ut på tynn is.

Er det noen hensikt i å "misjonere" og oppfordre folk til å bidra? Hvis vi tenker at man tar det for gitt at bitcoin er uungåelig og kommer til å "ta over", da kan man vel like så godt bruke tiden på bedre ting ("moved on to other things"? 👀). Man kan slutte å lese om bitcoin, prate om bitcoin, skrive om bitcoin, podcaste om bitcoin, osv. Men dersom all aktivitet rundt bitcoin stoppet i morgen, så er det kanskje naturlig å tenke at bruken også over tid vil stagnere og senere minke, og at antallet brukere over tid sakte men sikkert går mot null? Så synker antallet noder til det ikke er noen igjen og bitcoin bare er et minne i historiebøkene? 🤷

NikomotoN 1 svar Siste svar Svar Siter 1
          • NikomotoN Frakoblet
            Nikomoto @nacho
            Sist endret av

@nacho gode tanker! kan vi si at Bitcoinnettverket lever av å aktivere grådigheten til brukerne sine, men også å aktivere idealismen til en enkelte av brukerne? Og det er kanskje noe av det kule nettverket får til. Litt som at kirken lever av alle de troende som vil til himmelen, men den er også avhengig av at enkelte tar det helt ut og blir prester.

Mer konkret opp mot cpu/gpu-mining. Hvilke scenarioer ser du for deg der? Hvis man har en pc som står og stort sett bare kjører en fullnode kan den kanskje mine litt også? Eller hvis man har en gaming-pc kan den mine mellom slagene?

nachoN 1 svar Siste svar Svar Siter 1
            • nachoN Frakoblet
              nacho @Nikomoto
              Sist endret av

@Nikomoto

Ja, tror du er inne på noe der.

Når det kommer til det konkrete, så kan jo gaming pcen mine mellom slagene, men da må man skru det av og på og det blir for mye styr (imo). Så jeg gjør ikke det.

Tenker at det er fint med løsninger som tikker og går uten å skape hodebry eller annet bry. Så en gammel pc eller raspberry pi er fint, og kan jo også brukes som node potensielt. Hvis man allerede har en node som har en del ubrukt kapasitet så kan det jo være rom for litt mining.

Man kan jo bestemme selv hvor stor andel av eventuell ledig kraft man vil bruke, si at noden din bruker 50% av cpuen til vanlig og 75% på det meste. Hvis noden er det eneste maskinen brukes til, kanskje 15-20% fint kan gå til mining?

NikomotoN 1 svar Siste svar Svar Siter 1
              • NikomotoN Frakoblet
                Nikomoto @nacho
                Sist endret av

@nacho en motivasjon kan jo ligge i at her i Norge vil uansett varmen som genereres komme godt med ca halve året. Om det så bare er noen få watt.

1 svar Siste svar Svar Siter 1
                • EmilE Frakoblet
                  Emil
                  Sist endret av

For de som vandrer inn her kan kunnskap være en motivasjon. Satte selv opp en Lightingnode på en Raspberry Pi for læringens skyld. Den er pensjonert nå, men lærte mye ved å gjøre det i praksis. Tror mining på gammelt jern kan være en nyttig måte å lære om mining.

NikomotoN 1 svar Siste svar Svar Siter 3
                  • NikomotoN Frakoblet
                    Nikomoto @Emil
                    Sist endret av

@Emil god tanke. ganske liten investering å bruke litt strøm på eksisterende pc, sammenlignet med å anskaffe en Antminer

1 svar Siste svar Svar Siter 0
                    • Første innlegg
                      Nyeste innlegg