Bitcoinsnakk Forum
    • Kategorier
    • Siste
    • Emneord
    • Populære
    • Verden
    • Brukere
    • Grupper
    • Registrer
    • Logg inn

Graver gull i NO3 – Avalon Q

Planlagt Festet Låst Flyttet Mining
    6 Innlegg 2 Innlegg 67 Visninger
    Laster flere innlegg
    • Eldste til nyeste
    • Nyeste til eldste
    • Flest anbefalinger
    Svar
    • Svar som innlegg
    Logg inn for å besvare
    Denne innlegget har blitt slettet.
    • B Frakoblet
      Bitrose
      Sist endret av Bitrose

Hei alle sammen! For ca. ett år siden flyttet jeg til Midt-Norge (fra Sverige – jeg oversetter dette ved hjelp av LLM), og jeg tenkte at det var en ypperlig anledning til endelig å utforske mining. Jeg må innrømme at interessen min for bitcoin ikke er helt idealistisk; jeg ser det først og fremst som en investering.

Som en god investor gjorde jeg research min, og jeg innså raskt at selv med NO3-priser er det vanskelig å regne hjem småskala mining som en god investering sammenlignet med å bare, ja, kjøpe mer bitcoin. Samtidig ble jeg litt provosert av at oppvarmingen av leiligheten min kommer fra ren elektrisk resistans i form av varmekabler i gulvet (selv om jeg må innrømme at det er veldig behagelig). Jeg tenkte at det i det minste måtte gå an å bruke energien én ekstra gang før den blir til varme.

Derfor utforsket jeg utvalget av minere for hjemmebruk (altså stillegående nok til å leve med, og gjerne relativt vedlikeholdsfrie). Et lovende alternativ var å konvertere en gammel Antminer ved å montere en større og stillere vifte og underklokke den. Men under Black Friday dukket det opp et tilbud på Avalon Q (fra mineshop.eu – kan anbefales), og jeg bestemte meg for å ta den enkle veien og kjøpe et ferdig produkt. Den har stått og summet i stua i to måneder nå, og jeg er veldig fornøyd! Det føles faktisk veldig bra å i praksis varme opp boligen gratis (og samtidig få ferske sats – hva jeg nå enn skal bruke dem til. De får ligge på haug foreløpig).

Den har stort sett gått i Standard-modus, og av og til i Eco, avhengig av varmebehovet mitt. Med strømprisene denne vinteren er det definitivt ikke lønnsomt å bruke mer strøm enn nødvendig. Når varmen ikke trengs (i omtrent én uke i juli?), kommer jeg til å justere mining etter lønnsomhet. Som et regneeksempel: Med dagens BTC-pris og difficulty er eco lønnsomt ved strømpris under 102 øre. Ved 84 øre lønner det seg å gå til standard. Ved 43 øre til super. Alle priser inkludert nettleie.

Jeg regner med å ha tjent inn investeringen på ca. 2,6 år, noe som passer ganske perfekt med neste halvering. Jeg forventer at lønnsomheten vil være lavere på det tidspunktet, men da er i det minste hver kWh som brukes ren fortjeneste.

Jeg har satt meg ganske godt inn i tallene, så hvis dere lurer på noe er det bare å spørre! Legger ved noen tabeller over lønnsomheten i desember dersom man ikke skulle utnytte varmen. Da ville jeg altså tjent hele 39 kroner – noe som definitivt ikke får regnestykket til å gå opp.

ETA: Glemte å si: kjøpte også en Nano3s som nå jobber i Bitcoinsnakk-poolen. Det er definitivt ikke en rasjonell investering med mindre flaksen er på min side, men alltid gøy å bidra 🙂

Skjermbilde 2026-01-13 112344.png
      Skjermbilde 2026-01-13 112945.png

nachoN 1 svar Siste svar Svar Siter 5
      • nachoN Frakoblet
        nacho @Bitrose
        Sist endret av

@Bitrose Bra innlegg 👏

Har du vurdert å kaste regnearket inn i en LLM for å få en fin liten web-app? Er rom for å utvide med flere minere, mulighet for å justere parametre osv? 👀

Ingen norgespris på strømmen for din del?

B 1 svar Siste svar Svar Siter 2
        • B Frakoblet
          Bitrose @nacho
          Sist endret av Bitrose

@nacho Ingen dum idé. Er ikke utvikler, men har sittet i dag og pillet sammen noe med hjelp av chatgpt. For en tid vi lever i

https://mining-mode-cutoff-uovuhzwjtsw24czxclq35y.streamlit.app/

Nei, norgespris skal ikke løne seg her oppe, men blir mer og mer tveksam :S
          Har basert mina kalkyler på snittpris sista 5 år og krysser bare fingrene at det ikke fortsetter opp.

nachoN 1 svar Siste svar Svar Siter 0
          • nachoN Frakoblet
            nacho @Bitrose
            Sist endret av

@Bitrose Kjempekult! AIen er ofte ganske kapabel på sånne små isolerte cases som det der. Og legger du ut kildekoden på github også kan det hende du plutselig får drahjelp av andre utviklere også. Er slik bitchat came to be, Jack Dorsey vibekodet en helg og la det ut på github.

Jeg holder ikke pusten i påvente av at strømprisene skal bli lavere for å si det sånn 😞

B 1 svar Siste svar Svar Siter 1
            • B Frakoblet
              Bitrose @nacho
              Sist endret av

@nacho >Jeg holder ikke pusten i påvente av at strømprisene skal bli lavere for å si det sånn

Nei enig. Heldigvis er større delen av vinsten uavhengig strømprisen (da strømmen vil bli forbrukt uansett for oppvarming).
              Mitt andre sidoprojekt er o bygge ett vannkraftverk. Da har jeg så o si hedgat mine bets mot om strømprisen går opp eller ned 😉

Kildekoden ligger på github. Tror du kan nå den gjennom noen knapp på Streamlit-sidan, rette meg om jeg har feil.

nachoN 1 svar Siste svar Svar Siter 3
              • nachoN Frakoblet
                nacho @Bitrose
                Sist endret av

@Bitrose Vannkraftverk ja, spenstig. Keep us posted, vil gjerne se det prosjektet utarte seg.

Du har helt rett, ligger på github, bare jeg som ikke la merke til det.

1 svar Siste svar Svar Siter 0
                • Første innlegg
                  Nyeste innlegg