Broken money
-
Veldig kort: boka går gjennom pengers utvikling, hva man til forskjellige tider og på forskjellige steder har benyttet som penger. Den går gjennom hvordan dagens finansielle system fungere og går inn på Bitcoin og kryptovalutta og drøfter om og hvordan dette kan fungere som penger på stor skala.
Boka har først og fremst et teknologisk perspektiv på penger, og tar utgangspunkt at penger først og fremst kan beskrives som en transaksjonsoversikt (ledger).
Et annet viktig poeng boka fremhever er skillet i hastighet mellom transaksjoner og oppgjør.Hva synes folk om boka?
-
@Emil Jeg likte den, er en av mine anbefaleringer om noen spør.
Noen aha-øyeblikk jeg husker i farten er typ
- Kredittpenger og varepenger har begge miljøer/situasjoner hvor det gir mening å bruke dem, kredittpenger kan fungere fint i liten skala. Litt sånn dunbars nummer type community i størrelse om jeg husker riktig.
- At det er forståelig at penger ble digitalisert og løskoblet fra det fysiske for å kunne skalere (hastighetsmessig) i tråd med teknologisk fremgang og handel ellers (men så skapte det noen jo noen muligheter som folk ble fristet av da...)
- At penger alltid kan anses å ha en hovedbok/ledger, spørsmålet er hvem som kontrollerer hovedboken. For varepenger så kan man tenke på det som at universet kontrollerer den metafysiske hovedboken. Om du bytter gull mot sølv i det skjulte, så vet bare partene i handelen og kosmos det (eventuelt gud for de religiøse?).
-
Jeg likte også boken og vil også anbefale den. Det er en god del jeg likte og noe som ikke helt overbeviste meg.
Positivt:
- Forskjellen i hastighet mellom transaksjoner og oppgjør.
- Gjennomgangen av de forskjellige epokene i dollaren som verdensvaluta og hvilke konsekvenser dette hadde.
- Beskrivelsen av det moderne finansielle systemet, herunder hvordan Fed opererer.
Negativt:
- Påstanden om at penger i bunn og grunn er en transaksjonsoversikt (ledger). Jeg synes dette forvirrer mer enn det forklarer.
- Hennes forklaring av og forsøk på å forene Østerrikerne og MMT i synet på penger