Jeg står over
-
Advarsel: strengt tatt off-topic siden det ikke handler om å mine, men om ikke å mine.
Da jeg oppdaget bitcoin, jobbet jeg et sted der jeg hadde ansvar for hundrevis av datamaskiner, noen av dem tildels svært kraftige. På den tiden var det kun CPU-mining som gjaldt, og man fikk 50 bitcoin per blokk. Jeg kunne ha misbrukt min arbeidsgivers ressurser ved å sette opp minere på hele eller deler av maskinparken. Mange av maskinene stod påslått og ubrukt store deler av dagen, så ingen ville ha oppdaget det. For alt jeg vet kunne jeg ha utgjort en betydelig andel av hashrate hvis jeg hadde gått inn for det.
Men selv om jeg syntes bitcoin var et interessant fremskritt innenfor distribuert nettverksteori, var jo resultatet bare noen verdiløse liksompenger. Det slo meg ikke å mine engang. Ikke engang på min egen kraftige jobbmaskin, ikke engang for å teste i noen minutter. Hva gikk av meg?
Da jeg endelig satte opp bitcoin hjemme et knapt år senere, begynte viften på datamaskinen å dure som en jetmotor. Aha, tenkte jeg – nå miner den nok! Men den gjorde jo ikke det, den lastet bare ned blokkjeden og hadde et svare strev med å validere den. Da den var ferdig, kunne jeg jo bare ha valgt "Generate coins" i menyen til Bitcoin-Qt for faktisk å mine, men det var jo greit at viften var stille også. Jeg stod over.
Og så kom GPU-alderen, og jeg er ingen gamer med bra skjermkort, så jeg minet aldri på GPU. Og så kom ASIC-alderen, og alle så ut til å ha forhåndsbestilt minere fra shady kinesiske selskaper og fikk dem aldri levert. Jeg stod glatt over.
I dag møter jeg ivrige folk som nylig har oppdaget bitcoin og forteller om Antmineren de har i garasjen eller hvordan de varmer opp kjelleren om vinteren. Selv har jeg aldri utført en dobbel SHA256 i mitt liv. Jeg kunne jo ha kjøpt en NerdAxe eller en gammel S9 eller noe, men eh… strømmen er jo blitt så dyr. Tror jeg står over.
-
@haakon
Jeg sporer helt av her nå og drar inn Peter Warren. Han er mester i å sette opp stråmenn, og forklarer at bitcoinere “tidligere var opptatt av at dette skulle være et alternativ til wall street og tradisjonell finans, men har nå begynt å juble over at amerikanske myndigheter omfavner bitcoin”Poenget som Peter ikke ser (men som jeg vet at du ser) er at bitcoin gir deg muligheten til å holde nøkler selv, til å være din egen bank, til å bidra med hash, til å kjøre egen node osv. Av de som eier bitcoin så vil noen gjør alt dette, andre vil kanskje gjøre deler av det, noen er bare med for NGU. Poenget er hva som er mulig, om du ønsker, og at ingen kan nekte deg. Moralisering over hvem som gjør hva, det står jeg over, dette er individuelle valg.
Forsøker nå å pense meg selv inn på sporet igjen. Å mine bitcoin er lærerikt, og jeg vil anbefale alle å prøve. Oppsiden er kunnskap, et ørlite bidrag til desentralisering, og en enda mindre mulighet til å finne en blokk (om man miner solo).
-
strømmen er jo blitt så dyr. Tror jeg står over.
4a28937635c22d62e4d56ec56731abc67dbdab5fd4a232cd52970208e5ad3f0b aka. *screams in sha256!!!!!!!*
Jeg kan sende deg en nerdminer micro, blir 1 krone i strømutgift i måneden hvis du lar den stå på 24/7/365 og vi sier gjennomsnittsprisen er 2 kr/kWh. Du må stå for usb-c kabel selv

-
@haakon Nærmest som et lite mining dikt
-
@haakon hvis du ikke hadde lyst på en slik når du var liten er solo mining garantert noe som ikke vil få det til å frese for deg, men hvis du hadde bitte litt lyst på en slik som liten, så er solo mining garantert også verdt det.
Mitt største dilemma som solominer er når jeg skal dra på ferie og valget blir om man skal solomine den neste uken og være dritt redd for at alt brenner ned, eller slå av en HEL uke.
Tror at det har mye med type å gjøre. Noen er fornuftige, mens andre

-
@Wattoshi Hadde en kompis som hadde en sånn! Husker hvor gøy det var når den aksellererte, og husker lukten veldig godt. Hadde litt lyst på en selv, men hadde mye mer lyst på en datamaskin. Jeg har alltid vært mye mer interessert i programvare enn maskinvare, og mistenker at det er litt der skoen trykker.