Bitcoinsnakk Forum
    • Kategorier
    • Siste
    • Emneord
    • Populære
    • Verden
    • Brukere
    • Grupper
    • Registrer
    • Logg inn

"I Argentina har bank og pengeoverføring alltid vært vanskelig"

Planlagt Festet Låst Flyttet Bitcoinsnakk (generelt)
    4 Innlegg 2 Innlegg 23 Visninger
    Laster flere innlegg
    • Eldste til nyeste
    • Nyeste til eldste
    • Flest anbefalinger
    Svar
    • Svar som innlegg
    Logg inn for å besvare
    Denne innlegget har blitt slettet.
    • cliffbjangerC Frakoblet
      cliffbjanger
      Sist endret av

Bor for tiden i Argentina med familien.

"I Argentina har bank og pengeoverføring alltid vært vanskelig"

Sa en bekjent fra Argentina da vi spurte ham om tips til hvordan vi skulle få til å overføre depositum for husleie til den USD-denominerte argentinske bankkontoen til huseier. Kravet til huseier var at pengene måtte komme enten fra en Argentinsk bankkonto, eller betales i USD cash. Vi har ikke argentinsk bankkonto p.t. (Det er en historie i seg selv)

Vår bekjent hadde ikke noe bedre råd enn å bite i det sure eplet og skaffe ARS (peso) i cash hos Western Union og veksle til USD på det svarte markedet. Gebyrene her ville fort blitt 10-15%, pluss alt mas og tjas / risiko med svarte markedet.

Hva ble løsningen? Det sier seg kanskje selv.. Men hvordan?

Tjenesten bullbitcoin.com har utvidet til Argentina, og de lar deg sende bitcoin (konvertert til peso) til enhver bankkonto (ARS-denominert) + til deres versjon av vipps. Det er ekstremt enkelt i praksis. På bullbitcoin.com skriver du inn bankkonto og ARS-beløp og får opp beløp som skal betales i btc og en QR-kode (du kan betale med lightning eller onchain). QR-koden scannes f.eks med barebitcoin-appen og Bitcoin flyttes over grensene umiddelbart. Bitcoin konverteres deretter til peso og sendes fra bullbitcoin sin konto i argentina til mottakers bankkonto. Prosessen tar ca 1 minutt.

Så må huseier selv konvertere fra ARS til USD hos banken.

Bitcoin-kostnader:

• Kjøp av btc hos bb.no: 0.7%
      • Spread hos bullbitcoin: 0.5-1.5%
        Fiat-kostnader:
      • Veksling ARS/USD hos banken: ca 3%

Hvordan går det an å ikke være bullish?

NikomotoN 1 svar Siste svar Svar Siter 7
      • NikomotoN Frakoblet
        Nikomoto @cliffbjanger
        Sist endret av

@cliffbjanger Synes det er så sykt gøy med sånne "vitnesspyrd" har selv svigerfamilie i Colombia og det er så sykt gøy å oppleve hvordan det går opp lys for folk når skjønner at dette litt skumle og tilsynelatende avanserte som heter Bitcoin kan løse problemer og spare gebyrer superenkelt og i lysets hastighet.

Jeg har hatt gleden av å bli kjent med Gustavo og Maciej som driver tidligere Swapido, nå Aureo som jeg(vil anta?) løser samme problemer som bullbitcoin, bare for Mexicansk kontekst (her er episode jeg spilte inn med Gustavo: https://open.spotify.com/episode/5NtP41Qf5wXZxea0a9dCmJ?si=fdaea3ea340349c8)

Når får vi mulighet for å betale i Bitcoin med Vipps i Norge tro?

We are all Snicotoshi Nikomoto

cliffbjangerC 2 svar Siste svar Svar Siter 1
          cliffbjanger @Nikomoto
          Sist endret av

@Nikomoto Den episoden lyttet jeg til etter ankomst argentina 😊 Det skal nevnes at jeg møtte på noe friksjon i prosessen jeg beskrev over, men det var ingen showstoppers.

1. Bullbitcoin begrenser hver betaling til verdi ca 15000kr, så jeg var nødt til å kjøre prosessen flere ganger.
          2. Jeg sendte fra barebitcoin-appen, og fikk noe trøbbel siden sms ble brukt som 2-faktor, ikke passkey. Og alle sms-ene kom ikke gjennom til fra Norge.

Punkt 2 ville jo ikke vært noe problem om jeg hadde sendt onchain signert med hw-wallet eller annen self-custody lightning. Eller om jeg bare hadde byttet til passkey..

1 svar Siste svar Svar Siter 0
            cliffbjanger @Nikomoto
            Sist endret av

@Nikomoto Og jeg blir litt svett av å forholde meg til skatt på bruk av bitcoin. Men kryptosekken + barebitcoin er lifesavers i så måte, da er det jo ikke så mye stress allikevel.

1 svar Siste svar Svar Siter 1
            • Første innlegg
              Nyeste innlegg